Zgodnie z kodeksem pracy pracodawca musi zagwarantować pracownikowi odzież roboczą adekwatnie do zajmowanego stanowiska. Nie za każdym razem jest to wymagane, bo pracownicy biurowi, czy pracownicy niektórych sklepów nie muszą mieć odzieży roboczej. Odzież robocza wymagana jest wówczas, gdy podczas wykonywania pracy pracownik mógłby zmarnować własne ubrania lub znacznie je zabrudzić.
Dotyczy to głównie pracowników, którzy wykonują pracę fizyczną. Oprócz tego o ile istnieją wymogi sanitarne, dla których pracownik nie może nosić własnych ubrań, również powinno się zagwarantować mu strój do pracy. Ubrania robocze muszą być komfortowe i praktyczne. Zazwyczaj zrobione są z wzmocnionych materiałów, ażeby się nie przedarły i mają praktyczne kieszenie, jeżeli pracownik musi nosić przy sobie określone narzędzia. Znakomita większość z nich ma odblaskowe naszywki, które sprawiają, że pracownicy są lepiej widoczni, gdy po halach magazynowych lub produkcyjnych poruszają się też pojazdy typu wózki widłowe. Ubrania robocze nie podlegają żadnej kodyfikacji, oznacza to, że nie muszą spełniać określonych prawnie standardów. Zupełnie inaczej jest w wypadku odzieży ochronnej. Odzież ochronna musi posiadać certyfikaty, które potwierdzają, że de fakto chroni pracownika przed niebezpiecznym wypadkiem, który może spotkać go w pracy. Tym samym buty ochronne muszą posiadać specjalne wzmocnienia, które chronią stopę pracownika przed zgnieceniem. Okulary ochronne muszą być zabudowane i mocne, aby podczas ich używania oczy były chronione przed pyłem, czy opiłkami metalu. Prócz tradycyjnej odzieży, pracodawca gwarantuje pracownikom również rękawice, które muszą być dostosowane do określonego środowiska pracy. Odzież robocza zazwyczaj zdawana jest do prania pracodawcy. Jeżeli już ten nie gwarantuje pracownikom dostępu do zakładowej pralni, musi wypłacać im ekwiwalent pieniężny na pokrycie wydatków związanych z praniem. Odzież ochronna albo robocza, którą noszą pracownicy zakładów najczęściej jest personalizowana. Zawiera informacje na temat pracodawcy, zazwyczaj są nimi logo i nazwa firmy.
Zobacz także: ubrania ochronne.