Współczesne samochody, szczególnie te wyposażone w silniki diesla, często wykorzystują systemy oczyszczania spalin, takie jak filtr cząstek stałych, kojarzony jako DPF. Filtr ten pełni bardzo ważną funkcję w redukcji emisji szkodliwych substancji, jednakże w miarę użytkowania może ulegać zapychaniu, co wpływa na jego funkcjonalność. Z tego powodu konieczne staje się przeprowadzenie procesów regeneracji, a są przypadki w których też wypalania DPF.
Regeneracja i wypalanie DPF to działania mające na celu przywrócenie całkowitej sprawności filtra, co może wydłużyć jego żywotność i poprawić wydajność samochodu. Warto zrozumieć, w jaki sposób te procesy wpływają na układ wydechowy pojazdu oraz jakie są ich główne zasady.
Regeneracja DPF jest procesem, który ma na celu usunięcie nagromadzonych cząstek sadzy i popiołu, które blokują filtr. Istnieją dwa główne rodzaje regeneracji: pasywna i aktywna. Regeneracja pasywna odbywa się w sposób automatyczny, gdy warunki pracy silnika są odpowiednie, na przykład. podczas długiej jazdy z dużymi prędkościami, co pozwala na osiągnięcie wysokiej temperatury w układzie wydechowym. W takich warunkach cząstki sadzy spalają się, a filtr może pracować prawidłowo. Z kolei regeneracja aktywna zachodzi, gdy komputer samochodowy wykrywa zbyt dużą ilość nagromadzonych cząsteczek i wtedy wtryskuje dodatkową ilość paliwa, aby podnieść temperaturę w filtrze i spalić zanieczyszczenia. W obydwu przypadkach zadaniem jest przywrócenie zupełnej sprawności filtra, co zapobiega dalszym kłopotom z silnikiem oraz układem wydechowym.
Wypalanie DPF, będące częścią procesu regeneracji, to bardziej zaawansowana metoda, polegająca na oczyszczeniu filtra poprzez doprowadzenie do wysokiej temperatury, w wyniku czego zgromadzona sadza zostaje spalana. Wypalanie może być realizowane zarówno przez systemy wbudowane w pojazd, jak i przez zewnętrzne urządzenia. W przypadku samochodów, które nie są w stanie przeprowadzić regeneracji pasywnej albo aktywnej, wypalanie DPF może zostać przeprowadzone w warsztatach, gdzie specjalistyczne urządzenia usuwają nagromadzoną sadzę. Regeneracja i wypalanie DPF są istotnymi procesami, które pozwalają na utrzymanie odpowiedniej wydajności silnika i zmniejszenie emisji spalin, co jest w szczególności ważne w kontekście rosnących norm ekologicznych i wymogów dotyczących jakości powietrza.
Kiedy filtr DPF ulega zapchaniu w sposób, który nie może zostać rozwiązany przez standardową regenerację, niezbędne może być przeprowadzenie regeneracji na zimno, która polega na dokładnym oczyszczeniu filtra w fachowych warunkach. Tego typu zabieg często wiąże się z rozmontowaniem filtra, jego wypłukaniem oraz oczyszczeniem mechanicznie albo chemicznie, oraz sprawdzeniem jego struktury. Choćby procesy te są bardziej czasochłonne, pozwalają na przywrócenie funkcji filtra, który może działać przez dłuższy czas. Warto jednak pamiętać, że proces regeneracji i wypalania DPF nie jest nieskończony, a jego skuteczność uzależniony jest od stopnia zanieczyszczenia filtra a także jakości paliwa, jakiego wykorzystuje się w danym pojeździe. Regularna konserwacja i dbanie o stan techniczny układu wydechowego to kluczowe elementy wpływające na żywotność DPF.
Polecana strona: wypalanie dpf Łódź.